Sanal gerçekliğin veri gizliliği

kripto4Sanal gerçeklik heyecanı durmaksızın sürerken, Oculus ve sahibi Facebook’un yeni yeni son kullanıcıya gönderilmeye başlanan Rift VR seti ve ilgili gizlilik sözleşmesi konusunda soru işaretleri de teknoloji dünyasında belirmeye başladı.

ABD Senatörü Al Franken, iki şirketin kullanıcılarından topladığı verilere dair soruları cevaplaması gerektiğini belirtti.

Bu noktada sorulan soru ise, Oculus’ün tam olarak hangi verileri topladığı ve diğer hizmetlerin son kullanıcı lisans anlaşmalarına göre ne kadar kötü durumda olduğu. Birlikte bakalım:

Oculus Rift’in gizlilik politikasının merkezinde, .exe dosyası yatıyor. Cihazı çalıştırmak için Oculus’ün yazılımına ihtiyaç duyulurken, kullanıcılar bu yazılım sayesinde oyunları yükleyip Oculus Store’dan diğer yazılımları indirebiliyor. Oculus yazılımı, OVRServer_x64 adında İnternete bağlı bir süreç olmadan çalışmıyor, bu süreç de oyunda olmadığınız zamanlarda bile veri transferi yapabiliyor.

Yani kısacası Facebook, Oculus Home hub’ı çalışırken hangi yazılımları kullandığınızı, Oculus’ü nerede kullandığınızı ve nereye götürdüğünüzü takip edebiliyor, sonrasında da bu verileri sahip olduğu diğer şirketler ile paylaşabiliyor. Peki buradaki tek kötü Facebook mu? Bakalım:

Detaya indiğimiz vakit karşımıza çıkan “hizmetlerimiz ile etkileşimlerinize dair bilgiler” ifadesi, “genel Oculus kullanımına dair anonim veriler üzerinde çalışacağız,” demek oluyor. Bu ifade, Xbox Live, PlayStation Network, Hulu, Amazon Video ve Netflix gibi hizmetlerin de kullanıcı sözleşmesinde yer alıyor.

Konum bilgisini toplama ise şaşırtıcı veya yeni bir gelişme değil. Hali hazırda Oculus’ü sadece online mağazadan ön sipariş ile almak mümkün, bu da IP adresiniz ile konumunuzu açık etmeniz anlamına geliyor. Nitekim GPS ile oynanan Qonqor veya Ingress gibi oyunlar da konum verisine ciddi şekilde ihtiyaç duyacak, bu yüzden Facebook’un bu verilere erişiminin olduğunu kabul etmesi oldukça doğal.

Son olarak ise, en dikkat çeken ifade “sanal gerçeklik cihazını kullandığınız süreçteki fiziksel hareketleriniz ve boyutlarınız bilgisi” en çok üzerinde durulması gereken. İyi haber, o hareketlerin birer fotoğraf olarak kaydedilmemesi. Yani rahat olabilirsiniz.

Bununla birlikte, VR kullanıcılarının o konumsal verileri seve seve paylaşacağı öngörüsü de ciddi şekilde hakim. Geliştiriciler ve araştırmacılar, o verileri analiz ederek VR kullanımı sonucu oluşan baş dönmesi ve diğer fiziksel rahatsızlıkların çözümünü bulacak. Binlerce kullanıcıdan toplanacak anonim veriler, bir grup geliştiricinin sahip olduğu cihazlardan toplanacak verilere göre çok daha faydalı olabilir.

Yine de, VR ile baktığınız yere dair veri toplanabilmesi bir miktar can sıkıcı olabilir. Oculus uygulamasının bu türden bir veriyi sürekli kaydetmesi ise pek mümkün değil. Nihayetinde tüm işlem için ciddi bir kayıt ve işlemci gücü gerekecek, bu da PC performansını ciddi ölçüde etkileyecektir.

Oculus ve gizlilik politikasına dair en önemli sorun ise, Şubat ayına kadar o sayfaların hiçbir yerde yayımlanmamış olması. Yani Facebook, kullanıcı sözleşmesini ön siparişler açıldıktan sonra duyurdu. Bu da şeffaflık adına ağır bir yara anlamına geliyor.

Sonuç olarak, Oculus ve Facebook, aslında neredeyse diğer tüm cihaz ve hizmetlerin hali hazırda topladığı veya erişim sağlayabildiği verilere erişiyor. Bundan ne kadar rahatsız olunacağı ise kullanıcıya kalıyor.

KAYNAK : http://blog.turkcell.com.tr/oculus-veri/

İlginize Çekebilir

Türk Telekom 5G white paper

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir